HTML

Gazdaság Blogja

A magyar- és világgazdasági események elemzése. Fenntartható gazdálkodás, vállalatok, hitelek, csődök, pénzpiacok.

Friss topikok

Archívum

Recesszió, vagy összeomlás? Egyáltalán, mikor van vége?

2011.08.05. 03:04 Gazdasag Blogja

Előre leszögezem: ez nem a Közgazdasági Szemle. Nincs lehetőség minden állításomat axiómákkal alátámasztani, de nem is ez a célom.

A minap az Indexen egy híres közgazdászprofesszortól azt olvashattuk, hogy mekkora jelentősége van annak, hogy valójában nem recesszióban, hanem gazdasági összeomlásban élünk jelenleg - tehát az elnevezésnek. Nos, pszichológiai szempontból valóban hangsúlyos, és kézenfekvő, hogy recessziókban ez kritikus tényezőnek számít. Önmagában azonban a magunkba zuhanás, a depresszió, a másikban és egyáltalán a világban való nem meg bízás önmagában kevés - nemcsak a recesszió kialakulásához, de annak fenntartásához is. A probléma érzékeltetésében azonban mindenképp fontos szerepe van.

Nem fárasztanék senkit azzal, hogyan jutottunk el idáig, ezt minden olvasott, átlagos intelligenciájú ember tudja jól, és a bőrén érzi is. Az első kérdés az, hogy mi vezet ki ebből a helyzetből? Ehhez először a világgazdaság folyamatát kell megértsük.

Tisztáznunk kell, hogy mi biztosítja a folyamatos gazdasági (és technológiai) fejlődést. Képzeljük el a Földet egész kicsiben. Mondjuk két 3 millió fős ország éljen csak az egész bolygón, és az ő feladatuk és céljuk az, hogy jólétük fejlődjön. Hogyan lehetséges ez? Három módon: munkával, a természeti kincsek kiaknázásával és mások értékeinek elvételével / leigázásával. Tegyük fel, hogy olyan világot élünk, ahol az utóbbi nem kivitelezhető. Például mindenki csatlakozott a NATO-hoz, nem támadják meg egymást országok, emberek, nincs lopás, stb. Marad a természeti kincsek kiaknázása, és az ezeken végzett emberi munka. Ettől még pénzünk ugyan nem lesz, de tegyük fel, hogy a pillanatnyilag elvárt szükséges életfeltételeinket ezek alapján biztosíthatjuk.

A világ azonban ennél bonyolultabb: pénzt használunk, ami értékeket közvetve tesz összemérhetővé. Sőt, a különböző valuták használatával ez a közvetettség csak méginkább távolodik a racionálistól - és akkor még csak a készpénzforgalomról beszéltünk, semmi másról. A "gyarló" ember azonban nem akar várni, inkább gyorsan szeretne a javakhoz hozzájutni, aztán ígéretet tesz arra, hogy azok ellenértékét ledolgozza. Elkezdődik a hietelek világa.

Ha hitelt adunk és veszünk, azzal a pénzkereskedő (elvileg) jól jár. Mivel ő előlegezett, ezért neki haszon "jár". A probléma ugyanaz lesz, mint egy hagyományos javakkal kereskedő esetében: úgy termel pénzt, hogy amögött nem húzódik meg valódi érték (új technológia, munka, természeti kincs). Kialakulnak szépen lassan ilyen "kis lufik", amik egy kritikus tömeget elérve körbeérnek, egymáshoz tapadásuk előtt szétdurrannak, és emberek milliói vesztik el pénzüket.

Addig, amíg nem ismerjük fel a kereskedelem veszélyeit (az árucserét leszámítva), addig a világgazdaság a lufikat a jövőben is fújni fogja, míg az egész rendszert végérvényesen romba nem dönti. Fel kell ismerni tehát, hogy a pénz nem terem fán, a részvényekkel / devizákkal, stb.-vel való kereskedelem előnye egy másik oldalon éppen ugyanakkora hátrányt okoz. Ahhoz, hogy az átlagos életszínvonal legalább szinten maradjon, az afrikai és dél-amerikai kontinensen mégnagyobb szegénységgel kell a jövőben számolnunk.

No, de mi magyarok arra vagyunk igazán kiváncsiak, hogy a recessziónak mikor lesz vége? (A többi miatt meg fájjon másnak a feje)

Akkor, amikor a foglalkoztatottság nő? Akkor, amikor a GDP nő? Akkor, amikor több új autót adnak el? Akkor, amikor megbízunk egymásban és a gazdaságban, és hirtelen újra rózsaszínben látjuk a világot? Nem. Majd akkor, amikor valóban munkaalapú gazdaságot építünk ki (és kikérem magamnak a politikai elfogultságot). Akkor, amikor nem a fenti trükkökkel akarunk meggazdagodni, mert ideje volna felismerni, hogy annak árát valaki biztosan kamatostul megfizeti, és az bizony egyre inkább fájni fog. Hogy röviden válaszoljak: egyelőre biztosan nem javulnak a gazdasági kilátások, és örüljünk, ha nem romlanak vészesen. Félreértés ne essék: ez szinte teljesen független a mindenkori magyar gazdaságpolitikától.

8 komment

Címkék: munka gazdaság gazdaságpolitika recesszió összeomlás

A bejegyzés trackback címe:

https://gazdasag-blogja.blog.hu/api/trackback/id/tr513127055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Julius-002 2011.08.05. 04:18:32

Egyetértek. Ez szóról-szóra igy igaz.

nyíregyházi betti 2011.08.05. 07:32:18

Jó ez a poszt, figyelemre méltó. Kíváncsian várom a folytatást.

Nomad_ 2011.08.05. 08:57:10

Csak nekem tűnik ez hülyeségnek?
Cserekereskedelem esetén is elvár a kereskedő valami hasznot a közvetítésért. A Bank az egy közvetítő, aki az én pénzemet kölcsönzi neked. Én is elvárok vmi hasznot, a bank is.
Ha te azt a pénzt nem értékteremtésre, gépre vetőmagra költötted, az a te dolgod. A saját ház luxusa sokba kerül.

Gazdasag Blogja 2011.08.05. 13:28:00

Persze, elvárja a hasznát, jogosan. Nem is ezzel van a baj, hanem a pénzügyi rendszer működése tarthatatlan.

Julius-002 2011.08.05. 23:51:37

@Nomad_:
Tudod, van az embernek valamennyi jövedelme.
Ebből a jövedelemből fedezi a létfenntartását, javakat vásárol, ha marad még rá, akkor szolgáltatásokat vesz igénybe. Ezen szolgáltatások lehetnek alkalmiak (pl. ingatlan-közvetitő) vagy rendszeresek (pl. fodrász). A bank is szolgáltatást nyújt. Csak az a baj, hogy az általa nyújtott szolgáltatás piaci értéke nem áll arányban a szolgáltatás árával.

Az emberek meg tudnak fizetni ingyenélőket, méghozzá úgy, hogy az ilyesmire kidobott, elköltött pénz hiányát különösebben megéreznék. Ha viszont az ingyenélők száma, vagy azok pofátlansága meghalad egy szintet, akkor az már kihat a gazdaságra is.

Azt irod, te is jogosan vársz el hasznot a kihelyezett pénzedért cserébe. Mire fel? Nem jár neked semmi (a banknak igen).

Nomad_ 2011.08.08. 08:20:01

@Julius-002: Szóval értelmezésed szerint a bankbetétemért irreális kamatot várnom. Szerintem jót tenne a spórolási kedvemnek ha azt nézném, hogyan inflálódik el a bankban a pénzem.
Én úgy képzeltem, hogy a betett pénzemen vki termelőeszközöket vásárol, (ami nélkül nem tudna működést kezdeni) és áttételesen csepegtet nekem a haszonból.
Nem azok az "ingyenélők" akik megtakarítás nélkül akarnak ingatlant birtokolni?

storm · http://napirokk.blog.hu 2011.08.08. 23:57:29

@Nomad_: ott bukik meg a történet, hogy a bank nem a te pénzedet kölcsönzi. ez akkor lenne igaz, ha a bank csak a betétek összegéig helyezhetne ki hiteleket. tudjuk, hogy ez mennyire fedi az igazságot, gondolom.

Csavarhúzós 2011.08.09. 09:05:16

>A probléma ugyanaz lesz, mint egy hagyományos javakkal kereskedő esetében: úgy termel pénzt, hogy amögött nem húzódik meg valódi érték (új technológia, munka, természeti kincs).
-Ajánlom bármelyik "bevezetés a közgazdaságtanba" könyvet, mert ez így annyira hülyeség, mint a marxizmus.

Kezdjük azzal, hogy a hagyományos (áru) kereskedelem nem termel valódi értéket. De termel. Mérő László azt a tanmesét találta ki erre, hogy ha egy sakkészlettel bíró izomember és egy expanderrel bíró agyember cserél, akkor azzal mindketten jól járnak. A "gyártás" során is az történik, hogy az anyagokat olyanformán rendezik el mondjuk szandállá vagy monitorrá, ami nekünk értékesebb, mint az anyagok korábbi elrendezése. A kereskedelem is ilyesmi, egy "kiterjesztett szekrény". Nem kell gigantikus raktárat fenntartanod az árucseréhez, hanem tudhatod, hogy a zsebedben lévő pénzzel mindent megkaphatsz. Ez is egy értéket képviselő valami, ilyenformán a kereskedelem értékteremtés. Ráadásul fejlődik is, a korábbi ABC áruháztól a hipermarketen át az internetes csomagküldésig. Ennek a terméknek ára van (a kereskedő árrése), amit a verseny szabályoz, pont mint a szandál és a monitor árát.

A hitelkamat mögött állhat valódi értékteremtés is (vö. gazdasági növekedés), ha nem áll, akkor előbb-utóbb csőd vagy infláció lesz. De a lényeg, hogy ez nem törvényszerű, mint egyes ostoba propagandák sugallják.
A "munkaalapú gazdaság" egy szóvirág, eddig is az volt, mást nehéz elképzelni. De ha mégis, akkor illene vázolni, hogy mi az, mert az ilyen szóvirágok veszélyesek - gondolok itt a nemzeti és egyéb szocializmusra.

>Fel kell ismerni tehát, hogy a pénz nem terem fán, a részvényekkel / devizákkal, stb.-vel való kereskedelem előnye egy másik oldalon éppen ugyanakkora hátrányt okoz.
-Ez egyrészt nem igaz, másrészt triviális, azaz nem kell felismerni. (Ha valós gazdasági teljesítmény-növekedés van egy részvény mögött, akkor senki nem jár rosszul az áremelkedésével a "másik oldalon") A tőzsde szerencsejáték, amit mindenki tud több száz éve, de az alapprobléma ennél lényegesen egyszerűbb: az országok többet költöttek-költenek, mint amit megengedhettek maguknak. (Az USA jelzálog-hitelválság mögött is az volt, hogy politikai bátorításra a bankok olyanoknak is hiteleztek, akiknek nem kellett volna. Hogy aztán ez buborékként pukkant ki, abban más svindlik is voltak, de az csak következmény.) Idén Magyarország 6,6%-kal költ többet a bevételénél, amit idén az MANYUP-einstand miatt megtehetett.

Jövőre jön a szívás, amit nevezhetünk akár "munkaalapú gazdaságnak" is, ha úgy jobban esik.
süti beállítások módosítása